Elevtext om..
Start ] Upp en nivå ] Tapeterna ] [ Elevtext om.. ] Aurora ] Amalia ] Carl Johan ] Filip ]

 

De Köningsmarckska tapeterna

triumf1.jpg (89710 bytes)De Köningsmarckska tapeterna är i dag ett lysande exempel på barockens konst och symbolik. De hänger idag på länsmuseet i Linköping. De stora tapeterna syddes av döttrarna till en av Gustav II Adolfs stora fältherrar Hans Christoffer von Köningsmarck, som även återfinns i triumf på en av tapeterna. Av de två systrarna Amalia Wilhelmina och Maria Aurora var den senares liv en kringflackande och äventyrsfylld historia.

Aurora debuterade vid det svenska hovet nästan direkt efter sin ankomst till Sverige och ansågs vara både intelligent och vacker. 1691 flyttade hon till Hamburg efter moderns död och började leta efter make men avvisade de flesta friarna. Gardeslöjtnant Claes Gustav Horn som hon tidigare träffat i Sverige var nära men avvisades på grund av sin dåliga ekonomi.

Auroras bror Philip Christoffer von Köningsmarck levde i ett par år vid det stora Hannoverska hovet och dit flyttade nu Aurora där hon kunde leva gott. Då hennes bror plötsligt försvann under mystiska omständigheter förvisades hon från hovet och levde resten av sitt liv kringflackande. Hon stannade bl. a. upp hos kurfursten August av Sachsen, åt vilken hon ett flertal gånger fick fungera som sändebud åt den svenske kungen Karl XII. Hon hade även ett förhållande med August vilket resulterade i en son. Till slut drog hon sig tillbaka till Sverige och följde sin sons karriär, men ända till sin död undrade hon vad som hänt med sin försvunne bror, men hon fick aldrig veta svaret.

Den försvunne brodern Philip Christoffer von Köningsmarck hade även han levt ett liv som idag skulle kunna skrivas ner som en hel äventyrsroman. Han gav sig  ut i Europa redan i unga år, som många ädlingar på den tiden, mot hoven och krigsskådeplatserna. Han studerade en tid i England men lämnade landet i all hast sedan hans bror Carl Johan, det fjärde och sista syskonet von Köningsmarck, ställts inför en rättegång. Han reste till det Hannoverska hovet där han tog värvning som gardesöverste och blev så småningom general. Han inledde ett hemligt förhållande med prins Georg Ludwigs maka Sofia Dorotea. Hans systrar anlände till hovet och de levde tillsammans en tid. Men den 2 juli 1694 försvann han spårlöst, något som i Europa väckte uppståndelse och frågor och kom att bli underlag för både litteratur och poesi.

Det var först under 1900-talet som man fick reda på vad som verkligen hände då man fann ett skelett under en restaurering av Leineslottet. Man förstod att det var Köningsmarck då liket hade samma kläder som Köningsmarck bar vid försvinnandet. Det visade sig att Chrisoffer hade blivit brutalt mördat efter ett möte med sin älskarinna. Den som gett order om mordet var den avundsjuka grevinnan von Platen.

detaljk.jpg (57342 bytes)De Köningsmarckska tapeterna broderades någon gång på 1690-talet, den händelserikaste perioden i systrarnas Köningsmarcks liv. Tapeterna broderades av systrarna som inredning i matsalen på släktens gård Visnäs. Tapeterna kom i ägo hos Linköpings länsmuseum, via en donation, efter att ha hängt på Visnäs i över 250 år. Tapeterna är till antalet sex stycken och är broderade med korstygn och s.k. petit-points som är en mindre version av korsstygn. Något som måste varit ett svårt och tidskrävande arbete.

svea1.jpg (121212 bytes)Släkten von Köningsmarck var en högt ansedd släkt vilket de var väl medvetna om då tapeterna mestadels innehåller porträtt av syskonen och deras far, som i triumf leder tyglarna för moder Svea på en av tapeterna. Tapeterna är stora, hela 2,3 meter i höjd och fyllda med alla de symboler som är typiska för denna tid, barocken.

Elevarbete av Mattias Tengdelius, 8B Linghemsskolan

KÄLLOR:

Aurora Köningsmarck och hennes bröder,
Knut A. Beckman, 1948

Mesallians i marseille,
A. E. W. Mason, 1939

Tjustbygden 1995, 1995

Aurora Köningsmarck och hennes värld,
Nanna Lundh-Eriksson, 1975

Östergötlands fornminnesförening meddelande 5 1948-57, 1957

Barockens konst, 1997